Un dels materials més barats i senzills per a treballar les lògico-matemàtiques són les oueres. És un material fàcil d'aconseguir, donat què el poden portar els xiquets/es des de les seues cases, o ser nosaltres, els mestres, els que anem arreplegant-los. Després una vegada els porten sols cal buscar com reciclar-los i reutilitzar-los:
En el meu cas, el primer què férem fou donar-li un poc de color a les oueres per a poder tindre un major ús d'aquestes; és per això que a través d'una proposta de plàstica pintàrem totes les oueres:
Al final vam fer un total de 6 oueres de colors diferents: blau, groc, verd, taronja, roig i blanc. Ací les podeu vore totes:
Una vegada les teníem totes ja començàrem a fer diverses propostes amb elles. Ací vos expose les diferents formes de treballar amb les oueres:
Proposta 1: omplim les oueres amb objectes del mateix color
En aquesta proposta que és la més senzilla, simplement es tracta d'omplir les oueres amb objectes del mateix color de l'ouera: objectes blaus en la blava, objectes grocs en la groga... Tal i com podeu vore en la primera imatge que he penjat en aquesta entrada. En aquest cas concret utilitzàrem els cossos geomètrics de fusta que s'utilitzen per a fer collars (i sèries en els collars); però també es poden usar altres objectes: ceres de colors, boles de cotó, cartes amb dibuixos de coses de diferents colors... Simplement es tracta de classificar les coses per colors.
Proposta 2: omplim les oueres amb objectes del mateix color seguint el nombre que ens isca en el dau
Aquesta vegada es tracta de fer el mateix que en la proposta anterior, però en compte d'omplir-les com vulguen, el que fan és anar omplint-les segons la quantitat que isca en el dau. La proposta s'ha de fer en xicotet grup, i per torns, tirant uns darrere els altres. Els passos a seguir són els següents:
- En primer lloc llancen el dau per elegir cada un l'ouera que més li agrade: comença elegint el xiquet/a que haja tret el nombre més alt.
- Una vegada cada un té una ouera d'un color diferent, el següent pas és tornar a llançar el dau per vore qui comença la partida: igual com en l'elecció de l'ouera, comença el que trega el nombre més alt.
- Cada xiquet llança quan arriba el seu torn, i posa dins de l'ouera tants objectes com els que hagen eixit en el dau; buscant objectes del color de la seua ouera.
- Quan han omplit tota l'ouera d'objectes del seu color, significa que han acabat.
La forma de realitzar aquesta proposta és seguint pràcticament els mateixos passos que en la proposta 2, encara que en aquest cas, en compte d'usar un dau normal, utilitzem un dau amb sumes i restes com el següent:
Aquest dau l'he fet amb una caixeta de càpsules de café. La caixeta la vaig omplir de paper de periòdic i posteriorment la vaig forrar amb paper platejat. Després amb velcros vaig enganxar etiquetes amb sumes i restes senzilles.
Pel que fa a la proposta pròpiament dita, seguixen els mateixos passos que en l'anterior, però en aquest cas quan els toca llançar, llancen el dau de sumes i restes, i segons el que els isca afegiran o llevaran els objectes, de manera que és més difícil que acaben. És per això que hem de ser nosaltres els que tallem l'activitat quan veiem que estan molt cansats de jugar, o quan directament els xiquets/es ho demanen.
Proposta 4: omplim les oueres segons el color i el nombre que ens isca en el dau
Per complicar un poc més el joc amb les oueres, podem utilitzar la combinació de factors amb dos daus: un amb sis colors diferents i l'altre amb el dau normal de quantitats de l'1 al 6.
Per fer la proposta seguim els mateixos passos que en la proposta 2 però, aquesta vegada, en compte de llançar sols el dau de quantitats quan els arriba el torn, han de llançar primer un i després l'altre; de tal manera que ja no ompliran tota l'ouera del mateix color, sinó que aquesta tindrà diversos colors, segons els que vagen eixint en el dau. Quedant-se una cosa així:
En aquest cas concret els llançaments foren: 3 i groc, 2 i blau, 4 i roig, 1 i blau, 2 (o més de 2) i verd.
molt bé!!! Bona idea.
ResponderEliminar