Una de les formes que utilitze per treballar la lectoescriptura, és inventant i escrivint textos que podem trobar a la vida diària com puguen ser: notícies, anuncis, peus de foto... Per fer-ho, és important que primer coneguen el que són aquestes coses, és per això que cal en primer lloc que els ho ensenyem, mostrant a classe periòdics (en paper i digitals), revistes, catàlegs d'anuncis, etc. A partir d'ahí, i després que ja coneguen el que són, ja podrem crear o escriure les nostres pròpies notícies o els escrits que vulguem fer.
Tot seguit passe a explicar-vos alguns dels textos que hem treballat, amb exemples concrets:
1. PEU DE FOTO
Es tracta d'escriure algunes de les coses que podem vore a les imatges; explicant el que podria voler dir la foto. En el meu cas, una de les maneres de treballar-ho ha sigut amb fotos de motos, ja que actualment hem estat treballant el projecte de les motos. A l'hora de treballar-ho sempre seguim una sèrie de fases:
En aquest cas no hi ha correspondència entre l'escrit i el que volia dir; però el fet d'haver escrit és molt important, ja que suposa la iniciació a estos tipus de textos.
Ací ja podem trobar correspondència entre el que ha escrit i el que volia escriure: a ura d moots (la carrera de motos). Tot i que estiga tot junt, podem vore moltes lletres de cada paraula, i una paraula (motos) que compta amb totes les lletres encara que l'ordre no siga el mateix (se n'adonà després que s'havia deixat la "t" i la va posar després de la segona "o").
Ací ja podem vore pràcticament tot el text, tot i que les paraules estan totes juntes, de separar-les ens quedaria: "es la carer d Espanya"; de manera que aquesta xiqueta ja va escriure pràcticament tot el que volia escriure, deixant-se poques lletres. L'únic que faltava era la separació de les paraules.
Una vegada posats tots els exemples, vos deixe ja amb la imatge que utilitzàrem per fer-ho:
Tot seguit passe a explicar-vos alguns dels textos que hem treballat, amb exemples concrets:
1. PEU DE FOTO
Es tracta d'escriure algunes de les coses que podem vore a les imatges; explicant el que podria voler dir la foto. En el meu cas, una de les maneres de treballar-ho ha sigut amb fotos de motos, ja que actualment hem estat treballant el projecte de les motos. A l'hora de treballar-ho sempre seguim una sèrie de fases:
- Observem la imatge per vore que és el que representa.
- Cada xiquet/a conta que és el que veu a la imatge, i arribem a conclusions.
- Busquem informació (si no ho coneixem bé) sobre el que representa la imatge.
- Cada xiquet/a diu el que podria escriure de la imatge.
- Escriuen el text.
3 ANYS
Transcripció: "les motos van per un circuit". En aquest cas no hi ha correspondència entre l'escrit i el que volia dir; però el fet d'haver escrit és molt important, ja que suposa la iniciació a estos tipus de textos.
4 ANYS
Transcripció: "la carrera de motos". Ací ja podem trobar correspondència entre el que ha escrit i el que volia escriure: a ura d moots (la carrera de motos). Tot i que estiga tot junt, podem vore moltes lletres de cada paraula, i una paraula (motos) que compta amb totes les lletres encara que l'ordre no siga el mateix (se n'adonà després que s'havia deixat la "t" i la va posar després de la segona "o").
5 ANYS
Transcripció: "és la carrera d'Espanya". Ací ja podem vore pràcticament tot el text, tot i que les paraules estan totes juntes, de separar-les ens quedaria: "es la carer d Espanya"; de manera que aquesta xiqueta ja va escriure pràcticament tot el que volia escriure, deixant-se poques lletres. L'únic que faltava era la separació de les paraules.
Una vegada posats tots els exemples, vos deixe ja amb la imatge que utilitzàrem per fer-ho:
2. NOTÍCIES
En la notícia el que fem és molt semblant al peu de foto, però afegint un títol també a la part de dalt de la foto; de tal manera que ja escriuen el títol i el cos de la notícia, encara que moltes vegades vénen a dir el mateix. També a l'hora de treballar les notícies és important seguir una sèrie de fases:
- Observem la imatge sobre la qual anem a fer la notícia, i descriuen el que allí hi veuen.
- Busquem notícies sobre el tema, per tindre informació i al mateix temps vore l'estructura de les notícies.
- Cada xiquet/a diu la notícia que voldria escriure sobre la imatge en qüestió.
- Escriuen de forma espontània la notícia.
4 ANYS
Transcripció: - Títol: Laia Sanz (no recorda que més ha escrit)
- Cos de la notícia: Ha guanyat.
5 ANYS
Transcripció:
- Títol: Laia Sanz ha guanyat.
- Cos de la notícia: ha guanyat 4 voltes el campionat del món.
Tant en un cas com en l'altre he de dir que tractàrem primer la notícia, i veiérem diverses notícies sobre Laia Sanz, d'ahí a què conegueren algunes coses d'ella, com el fet que guanyara diversos campionats del món.
Vos passe també per acabar amb aquesta part, la imatge que utilitzàrem per fer l'activitat:
Vos passe també per acabar amb aquesta part, la imatge que utilitzàrem per fer l'activitat:
3. ANUNCIS
Hi ha dos maneres de fer els anuncis: la primera, partint d'una imatge, sobre la qual han d'escriure alguna cosa; i la segona, partint d'un text sobre el qual han de dibuixar alguna cosa.
ANUNCIS A PARTIR D'UNA IMATGE
Per treballar els anuncis a partir de les imatges, el primer que cal tindre en compte és saber el que són els anuncis, cosa per la qual caldrà observar diferents tipus d'anuncis: anuncis que apareixen en els periòdics, catàlegs d'anuncis, vídeos d'anuncis (dels que poden vore per la televisió, però que nosaltres veiem a través de l'ordinador). És important també que coneguen de forma aproximada que és el que pretenen els anuncis (vendre coses). I coneixent això, saber quines coses ens volen vendre depenent dels anuncis: si volen vendre joguets, menjar, aparells electrònics...
Una vegada coneixen tot això, ja podem començar a fer alguns anuncis de forma oral, tot fixant-nos prèviament en el llenguatge que utilitzen els anuncis: és el millor de tots, et farà molta falta...
I ja per últim, es poden fer els anuncis escrits. En estos, igual com en les notícies i els peus de foto, també és important seguir una sèrie de fases:
- Veiem la imatge sobre la qual s'ha de fer l'anunci, i expliquem que és el que es pot vore en ella.
- Cada xiquet/a diu com anunciaria l'objecte representat.
- Escriuen l'anunci de forma espontània.
4 ANYS
Transcripció: la moto més ràpida.
Podem vore gran part de les lletres de les paraules escrites: a mot ms raia.
5 ANYS
Transcripció: es la moto de carrera, la millor.
Ací ja apareix el text complet, l'única xicoteta errada és en la paraula "carrera" on se n'adonà que li faltava la "c" quan ja tenia la paraula escrita i la va posar darrere de la "a".
Vos passe ara la imatge utilitzada per a l'anunci, junt amb una altra sobre la qual també es pot fer:
ANUNCIS A PARTIR D'UN TEXT
En aquest cas tenim el text de l'anunci i ells han de fer un dibuix que represente l'escrit. Per fer-ho llig primer l'escrit i a partir d'ahí els xiquets/es diuen les coses que els recorda l'escrit i que podrien dibuixar. Sense més, vos deixe amb exemples de dibuixos a partir del text:
3 ANYS
Anunci de motocross: ha dibuixat una moto de motocross i una muntanya.
4 ANYS
Anunci de moto de carrera: ha dibuixat una moto de carrera i un circuit.
5 ANYS
Anunci de motocross: ha dibuixat una muntanya i una moto de motocross.
Ja per acabar vos passe els textos utilitzats:
No hay comentarios:
Publicar un comentario