Doncs bé, en primer lloc el que cal és anar fixant-nos en les coses que ocorren en la classe i que no siguen correctes, i els les hem d'anomenar a ells sense que parega una norma. Per exemple, si un xiquet tira un paper fora de la paperera, comentarem tots el que podria ocórrer si tots tirarem els papers fora de la paperera, i ens podem imaginar com seria una classe tota plena de papers per terra en la qual no poguérem passar. Un exemple així pot donar-se quan algun xiquet o xiqueta no es llava les mans; en este sentit cal buscar situacions on el fet es veja més: per exemple, després de pintar amb pintura de dits; ens podríem plantejar el mateix: que és el que passaria si no ens llavarem mai les mans, que podria passar si no ens les llavàrem abans de menjar (ens podem menjar coses dolentes per al cos). I així amb totes les coses que ens puguen ocórrer.
A partir d'ahí, en un segon pas, el que faríem seria anomenar totes les coses que hem de fer o que hem d'evitar per a no tindre problemes: no tirar les coses a terra (o tirar-les a la paperera), llavar-se les mans, utilitzar el mantelet per esmorzar... I les anotem en la pissarra: si els xiquets/es són molt petits, serem els mestres qui les anotem, però a partir de 5 anys ja les poden anotar els xiquets/es bé amb escriptura espontània o bé dictant-los les paraules. En compte d'anotar-les a la pissarra també podríem anotar-les a la Pissarra Digital Interactiva, si disposem d'ella o en un paper continu gran, per a què quede constància de les normes.
Posteriorment, el que podem fer és crear uns cartells per repartir-los per la classe i que els xiquets/es els puguen vore i recordar. Els cartells els podem fer de diverses maneres: els podem donar un full en blanc en el qual anoten la norma i la dibuixen; els podem donar un full amb l'escrit i ells fan el dibuix; o també podem elegir un dibuix d'internet (entre tots) i després fer l'escrit. Aquesta opció és la que vaig elegir jo aquest últim curs; ací podeu vore els exemples d'alguns cartells:
En aquest cas, el text està dictat, però cabria la possibilitat de fer-ho també amb escriptura espontània, ja que els xiquets/es no van a llegir la norma sinó que van a associar el text i el dibuix amb la norma treballada prèviament. A partir d'este punt simplement cal recordar les normes quan és necessari, recordant el dia que les férem, les persones que les digueren, etc
No hay comentarios:
Publicar un comentario