La meua metodologia per treballar la lectoescriptura partix sempre del nom dels propis xiquets/es, per a posteriorment treballar l´escriptura espontània de diverses paraules i textos, i ja finalment la lectura de paraules sense passar per la lectura de síl·labes (pa, pe, pi, po, pu...), sinó a partir del reconeixement dels fonemes, de la relació fonema-so i de la intuïció per anar llegint les paraules.
Per començar amb aquesta lectura, relacionem les paraules amb els dibuixos, de tal manera que els xiquets/es ja poden intuir quin significat tindrà cada paraula a partir dels fonemes. Això és més fàcil de treballar quan hi ha paraules que comencen per diversos fonemes, però quan es dóna el cas que totes les paraules comencen pel mateix fonema ja han d´intentar averiguar la resta de fonemes per completar la paraula. Ací vos expose alguns exemples de paraules en les quals treballem les lletres p, l i s. En aquest cas, a més de la lectura en majúscula, també treballem el pas de la majúscula a la minúscula, per a la qual cosa es poden fixar amb l´abecedari (del qual tinc alguns exemples en l´anterior entrada del blog), o també amb unes lletres mòbils majúscula/minúscula (pujaré un exemple en pròximes entrades, ja que ara mateix no el tinc disponible) que permeten formar la paraula en majúscula i després poder-la veure en minúscula. Ací van els exemples que us he comentat de fitxes de lectura de paraules:
Aquesta lectura, quan ja hi ha un cert reconeixement de les lletres minúscules també es pot fer a la inversa: llegint les paraules en minúscula, unint-les posteriorment als dibuixos i acabar escrivint-les en majúscula.
Nota: les imatges d´aquestes activitats han estat extretes d´internet; buscades en Google imatges, on han aparegut (junt amb altres) al posar el nom de les paraules.
No hay comentarios:
Publicar un comentario